Möte från en annat liv

Bekant från en annat liv, för länge sedan

fr-strombron-20060102-009

Träffade Christer Gustafsson, legendar i Stockholms nöjesvärld under 1970-90-talet, som bl.a. var värd och festfixare på nattklubbarnas nattklubb, Alexandra, och han var även vapendragare till Björn Borg, då när ”Burken” var i svängen.

Plötsligt stod han där vid järnvägsbommarna i Uppsala och han fick en chock att se mig. ”Var har du varit de senaste 10 åren?”, frågade Christer. Jag berättade och han höll på att tratta på häcken och blev mållös, i hans fall händer det inte ofta, tror jag. Vi talade om forna tider, när jag var discjockey på inneklubbarna i Stockholms nattvärld och sedan festarrangör bl.a. Många av våra gemensamma bekanta håller på fortfarande inom restaurangvärlden. Det är frisläppt där ute i natten, fick jag veta. Tjejerna tar för sig. Undrar om det är av godo och vad dettra får för följder, förr blev inte tjejerna ofta packade, men nu… I över 15 år var jag där mitt i smeten, visste vilka som var viktiga, kände de flesta. Gled förbi alla köer, rakt in genom de dörrar där det vackra folket festade. Känns som ett annat liv. Långt borta. Men det var ofta kul, många kreativa roliga galningar har jag mött. Mycket pengar investerades i nattens nöjen.

Nu är min värld annorlunda.

Har mötts av kommentarer om julen, av icke-kristna här på min blogg, och vad den står för. Så här skriver en annan Uppsalabo, snart sekretare i Svenska Akademin, Peter Englund:

”Man kan kritisera julen för mycket. En kritik, som jag dock inte begriper, är den som går ut på att julen egentligen är ett hopplock av skilda traditioner”. 

Längre fram skriver Peter: Ja, julen som sådan är förvisso en i grund förkristen högtid som givits ett kristet utanverk; lite grann i stil som när man rev det gamla hednatemplet i Gamla Uppsala och byggde en kristen kyrka på dess plats. Men jag tycker att den här märkliga sammanblandningen är ett argument FÖR julen, inte tvärtom. Så här fungerar det nämligen i människornas värld, så här pragmatiskt byggs den upp. Det rena, rätvinkliga och motsägelsefria finns bara i huvudet på utopister, akademiker och korsordskonstruktörer. Läs hela artikeln här…

PETER ENGLUND
HISTORIKER, FÖRFATTARE OCH LEDAMOT I SVENSKA AKADEMIEN
Bloggar på http://peterenglund.wordpress.com/

En kommentar på “Möte från en annat liv

Add yours

Lämna en kommentar

Skapa en webbplats eller blogg på WordPress.com

Upp ↑