Samtal och meningar med hundratals ”ordbehandlare”…

Upptagen.

AA Bedrup med prästkrage

Hela veckan har flutit på nästan dygnet runt, därav inga inlägg på bloggen. Var på mitt första präst och diakonmöte i Uppsala, där dessa yrkesgrupper tillhörande Uppsala Stift träffades under tre dagar med föredrag, samtal, mingel, middagar och luncher. Många intryck och många kontakter knöts.

Genomtänkta meningar staplade på varandra, ord för ord, från arla morgonstund till kväll fyllde mitt huvud. På något sätt saknade jag det som berörde mitt hjärta. Visst, fanns det inslag såsom Olle Carlsson, kyrkoherden som startade Allhelgonakyrkan, och hans egen berättelse och hur han och de runt omkring honom byggde upp en gemenskap hämtandes erfarenheterna från sin egna bottennivåer i mående. När hjärtat talar händer det saker, det är då det händer, det är då det vänder.

Saknade dock ett genomgående tema, nu kändes helheten lite spretigt, dessutom har man mycket att lära i form av presentationsteknik från eventbranschen. Dock är mötena viktiga, de som sker ansikten mot ansikten. Om man vågar släppa sina egna fasader och roller sker mötet mellan människor och även med Gud som kan förbättra och utveckla. På distans händer inget.

Det finns många uppfattningar om Gud kan man konstatera efter dessa spännande dagar.

Det var långa köer till stationen som varje dag serverade druvjuice i nattvarden. Många präster tog del av både brödet och den säkra kalken där. Här hos prästerna och diakonerna verkar det inte finnas ett totalt motstånd mot att erbjuda en bild av att Svenska Kyrkan vill möta alkoholproblemen. Tvärtom, när jag själv fick förmånen att sista dagen delade ut druvjuicekalken var kön mycket lång. Modigt och föredömligt att våga erbjuda en station för oss präster och diakoner som inte vill eller kan dricka alkohol. Dock kan jag konstatera att några fler borde sökt sig hit pga. anledning.

Livet kan verkligen bli annorlunda. Man får nypa sig i armen, så man inte tror man drömmer. Jag har med Guds hjälp som jag erfar, kunnat förvandla mitt liv från aktivt alkoholintag varje vecka till att som nykter och tillfriskanande skaffat mig en högskoleutbildning och ett nytt uppdrag. Inte yrke. För mig är prästkallelsen ett uppdrag, inte ett nio-till-fem-jobb. Jag vill med evangelitets hjälp förbättra min nästas liv. Som det skett med mig. Enkelt och svårt.

En dag till blev det. Tack.

Kommentera

