Det finns ögon som aldrig mer blir glada – på riktigt…

700 samtal, 700 larmintermezzon på bara fyra timmar…

400 000 barn kan inte välja...

Polisen, enbart i Stockholm, blev överhopad på nyårsnatten av katastrofsamtal där våld, våldtäkter och stor oro drabbade familjer, anhöriga och framförallt barn.

Oskyldiga barn som inte valt att vuxna skall bli minst avdomnade av alkohol och att de då sket i barnen omkring. Barnen var utröstade, de var inte lika viktiga. T.o.m. Polisen reagerade på de ökande intermezzona. Alkohol var den gemensamma nämnaren, inte att folk blev trötta, för våldet.

”När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var”. Boktiteln gräver sig in i min obehagliga minnesbank. Rafsade åt mig och betalade i Konsum, pocketboken om sångerskan Jessica Anderssons liv (Känd från Fame-duon bl.a.). Läs den! Säger bara en sak, du måste köpa den. Du har råd med det, för det är en kunskap om hur en av ca 400 000 barn har och hade det.

Hur kan man överleva en sådan uppväxt? Vet inte, men några klarar det, men livet blev nog inte riktigt som det var avsett. Tilliten är oftast skadad för resten av livet. Man bär med sig trasigheten, medvetet eller inte, i varje möte, även med mötena med sig själv.

Jessicas bok berörde mig kraftigt. ”Mina ögon blir aldrig glada igen”, skriver Jessica. Mörkret ligger hela tiden som en våtvarm filt där i bakgrunden för många barn och vuxna barn. Mina tankar återvänder ständigt till alla dessa barn, framförallt på nyårsnatten blev jag återigen påmind om hur barnen har det. När en förälder blir oberäknelig, pinsam, sladdrig, medan omgivningen tafatt ser på och nickar och möjliggör.

Medberoende dödar. Om än långsamt. Är det frågan om apati? Har vi slutat bry oss om närmare en halv miljon barn i vårt land? Likgiltig? Ber om att fler skall ansluta sig till mitt uppror mot Kung Alkohåååål, som dödar friska relationer. 10% av befolkningen har ett missbruk, 50% är medberoende och en stor del av resten är apatiska.

De mord som begåtts det senaste åren har alkohol varit klangbotten i de flesta fall. Men det skrivs det inte om i tidningarna. Har du tänkt på det? Jag kan inte sluta bry mig; om barnen, familjer och vårt miljö och vårt klimat. Friska människor kan bry sig om framtiden. Friska människor har hopp. Friska människor kan ge kärlek. De svaga behöver dig och mig. Och ibland är jag svag. Då kan Du hjälpa mig. Vi behöver varandra. Låt barnen få leva. Reagera!!! Kommentera om du har några idéer, snälla!?

2 reaktioner på ”Det finns ögon som aldrig mer blir glada – på riktigt…

  1. Det finns nog inga genvägar, bara att streta vidare. Fortsätta ropa, fortsätta peka på fakta. Våga vara obekväm. Det har gått att vända trenden förr. Gud är med den som är fast i sitt sinne, i kampen för det goda.

    /Lars

  2. Lasse Lindberg

    Ja kan bara hålla med dej i det du skriver.. Alkoholen är av ondo om man inte använder den som rengöringsmedel eller bränsle. Allt annat bruk där det hälls i kroppen så det kommer ut i blodomloppet och förvrider sinnet så att man inte kan tänka klart och göra normala handlingar borde det forskas fram vaccin mot som sen skulle tvångsympas in i alla å kalla det för fyllesvinsinfluensavaccin.. Ha det gott Broder, Vän & Kamrat

Kommentera

