Går du kärlekens väg…

Lever du sant mot dig själv och de omkring dig samt mot ytterst Gud?

Nu på söndag, fastlagsöndagen är temat ”Kärlekens väg” (se evangelietext längst ner i detta inlägg).

Jesus har fokuset klart för sig, även om ingen annan har det av hans lärjungar, han har bett om att se Faderns vilja i sitt liv. Han vet vilken väg han bör gå, även om han önskar att den inte skall vara så lidande. Han t.o.m. ber om att bli befriad av Fadern att ta kalken, dvs. slippa gå korsets väg.

Vi idag tror att ett långt liv är lika med ett bra liv. Ju fler dagar desto bättre. Det verkar vara så att vi tror att livet är som en ballong, ju större desto bättre. Om vi fyller den med semestrar, upplevelser, prylar, resor och vänner så blir de bättre. Ju större desto bättre. Vi springer så fort att vi många gånger inte hinner med avsikten och att förverkliga det absolut viktigaste i våra liv. T.o.m. självförverkligandet upplevs stressigt och blir ensamt.

Gud visar genom Jesu kärleksväg på en framkomlig fungerande väg, en väg som leder till större kärlek för andra ger också en själv en djup glädje. Dvs. om man först sökt sin egen väg, inte för att andra vill man skall gå den. Vi får själva ta fram vår egen kompass så vi kan ta ut färdriktningen i våra liv.

Lärjungarna har inte förståelse för Jesu väg, liksom vi har svårt att se den Andres väg, vår med- eller motmänniskas. På kickoffen när jag började mitt pastorsadjunktsår frågade jag mina nya  medarbetar just detta; ”Varför går du till jobbet?”, ”Vad vill du med ditt liv?”. Kommer du ihåg? Vad jag menade förstår du säkert. Har du själv på djupet tagit reda på om du går på rätt väg just för dig, med dina gåvor, där dina djupaste drömmar kan få utlopp. ”Det är inte målet som är det viktiga, utan vägen”, är ett känt uttryck. Jag vill hävda att målet också är centralt, evigheten.

Vi kommer inte till vårt livs mål varje dag, kanske i bästa fall den dagens mål, om inte så är det ok ändå. Du lever fortfarande och får imorgon igen chans att gå vidare. Är du fri från egoism och rädslor kan du börja beträda kärlekens väg, din sanna väg. Det är bara du och Skaparen som vet syftet med ditt liv. Vi får syssla med daglig inventering så vi får rätt fokus med våra steg. Ibland går vi vilse, men ber vi och själva ger förlåtelse kommer kärleken befria oss från onödig tyngd. Därför behöver vi be om mod och kraft och förlåtelse, så vi sedan tacksamt kan fortsätta våra andetag in mot evigheten. Vi behver också korrigeringar av Andra i våra liv. Ytterst från Gud.

Du är befriad, en gång för alla. Det Jesus gjorde där för 2000 år sedan, på sin kärleks vandring mot korset just för Dig innebär att du är försonad, att du är upprättad, att du är älskad av din Skapare fullt ut. Det är ok att vara du fullt ut. Dock måste du själv justera din inre kompass, varje dag,  så du kan gå på kärlekens väg, din väg som skänker dig och de omkring dig ett meningsfullt liv. Sök Guds avsikt med ditt liv.

Kommande söndags evangelietext – Johannesevangeliet kap. 12:20-33: 

Jesus talar om sin död

20Bland dem som kommit upp till högtiden för att tillbe Gud fanns några greker. 21De sökte upp Filippos, han som var från Betsaida i Galileen, och sade: ”Herre, vi vill gärna se Jesus.” 22Filippos gick och talade om det för Andreas, och Andreas och han gick och talade om det för Jesus. 23Och Jesus svarade dem: ”Stunden har kommit då Människosonen skall förhärligas. 24Sannerligen, jag säger er: om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. 25Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv.

26Om någon vill tjäna mig skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig skall Fadern ära honom. 27Nu är min själ fylld av oro. Skall jag be: Fader, rädda mig undan denna stund? Nej, det är just för denna stund jag har kommit. 28Fader, förhärliga ditt namn.” Då hördes en röst från himlen: ”Jag har förhärligat det och skall förhärliga det på nytt.” 29Folket som stod där och hörde detta sade att det var åskan, men några sade att det var en ängel som hade talat till honom. 30Jesus sade: ”Det var inte för min skull som rösten hördes, utan för er skull. 31Nu faller domen över denna världen, nu skall denna världens härskare fördrivas. 32Och när jag blir upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.” 33Detta sade han för att ange på vilket sätt han skulle dö.

En reaktion på ”Går du kärlekens väg…

  1. Sant skrivet och behövs speciellt i det kollektivistiska Sverige där människor som medvetet ställer sig utanför blir attackerade på olika sätt. En församlingsgemenskap kan vara bra då så länge det inte blir ett sätt att dra sig undan och dölja ljuset som utgår från evangelium.

Kommentera

